De ce atâtea pasiuni, procese, zeci de dezbateri la tv-uri, articole de ziar, interviuri, energie consumatÄ, demnÄ de o cauzÄ mai nobilÄ?
La mijloc sunt interesele bogaÈilor care locuiesc în Ilfov, Corbeanca, Pipera, Snagov, Mogosoaia si altele, care nu mai au siguranÈa cÄ-Èi pot aduce odraslele la câteva Ècoli supra solicitate: Ècoala germanÄ, Ècoala 11 Èi alte cîteva, având renume de Ècoli bune sau foarte bune.
De fapt, Ècolile sunt bune pentru cÄ sunt supramotivate cadrele didactice, prin cadourile Èi banii primiÈi de la pÄrinÈi cu dare de mânÄ, dacÄ Èi-au construit vile în preajma BucureÈtiului. Peste salariile date de stat. Spre deosebire de acei pÄrinÈi care locuiesc în apartamente modeste, dar în circumscripÈiile Ècolilor vizate de bogaÈi. AceÈti „amÄrâÈi” trebuie eliminaÈi din selecÈia pentru Ècolile bune. Acesta este obiectivul proceselor aflate pe rol.
PlÄtim acum preÈul pentru salarizarea uniformÄ a cadrelor didactice, nu dupÄ performanÈÄ Èi rezultatele muncii. DacÄ n-ar fi nevoie de „stimulentele” pÄrinÈilor, (ilegale), mult mai multe Ècoli ar fi devenit bune Èi foarte bune, prin salarizarea legatÄ de performanÈÄ. Din toamnÄ intrÄ în funcÈiune Èi finanÈarea per capita, care urmeazÄ elevii Èi în învÄÈÄmântul obligatoriu privat Èi care va stimula Ècolile sa-Èi ridice standardele. DacÄ nu vor sa rÄmânÄ fÄrÄ elevi. Oferta este mai mare decît cererea, în 2004 plecau 260.000 de absolvenÈi de clasa a VIII-a, iar acum doar 200.000. S-a mai Èi construit între timp, au apÄrut Èi alte Ècoli private, deci spaÈii sÄ primeascÄ toti elevii existÄ. Dar nu în Ècolile supra solicitate.
Ècolile care nu-Èi ridicÄ calitatea în pregÄtirea elevilor, vor rÄmâne fÄrÄ elevi, deci fara bani, motivaÈi sÄ se ducÄ la Ècolile bune.
PÄrinÈii cu resurse financiare mari ar putea sÄ preseze în direcÈia înfiinÈÄrii unor Ècoli private de calitate, aflate în zonele lor rezidenÈiale, evitând astfel Èi deplasarea odraslelor la distanÈe mari în BucureÈti. Care Ècoli beneficiazÄ de taxele Èi impozitele plÄtite de pÄrinÈi prin faptul ca finanÈarea de la stat urmeazÄ copilul, inclusiv în învÄÈÄmântul privat.
Ce au fÄcut Èi ce n-a fÄcut Ministerul Èi Inspectoratele Scolare?
- Campania de lÄmurire a pÄrinÈilor Èi legislaÈia secundarÄ aferentÄ au fost declanÈate dupÄ votarea bugetului de stat pe 2012, adicÄ în luna ianuarie 2012, deÈi planuri de trecere la o astfel de structurÄ existÄ de prin anul 2000. DacÄ bugetul de stat n-ar fi cuprins sumele aferente, probabil acÈiunea nu s-ar fi declanÈat.
- BroÈura cu toate datele lÄmuritoare pentru pÄrinÈi a fost trimisÄ în toate Ècolile Èi grÄdiniÈele, astfel încât fiecare pÄrinte sÄ aibÄ acces gratuit la informaÈii de primÄ mânÄ.
- A fost înfiinÈat un telefon verde, pentru fiecare judeÈ, de la care se pot obÈine explicaÈii.
- Programa ÈcolarÄ va fi prezentatÄ sÄptÄmâna aceasta, existÄ timp suficient pentru asimilarea ei Èi pregÄtirea cadrelor didactice.
- Inspectorii si directorii au asigurat cÄ existe spaÈii suficiente, prin scÄderea populaÈiei Ècolare, prin relocarea cifrelor de Ècolarizare între Ècoli, de toate aspectele se ocupÄ o Comisie NaÈionalÄ Èi Comisii JudeÈene dedicate problemei.
- RÄmânerea copiilor în grÄdiniÈe, de doua sau trei ori în grupa mare, n-ar fi adus un plus de pregÄtire, gradiniÈele nu au, în general, cadre suficient calificate, mijloace de învÄÈÄmânt, directori Èi inspectori care sÄ controleze procesul cu instrumentele aplicate Ècolilor generale.
- Din banii prevÄzuÈi în bugetul Ministerului sunt în curs de licitaÈie Èi achiziÈie mobilier Èi mijloace de învÄÈÄmânt moderne.
- Algoritmul de înscriere este informatizat Èi transparent, dupÄ fiecare etapÄ se afiÈeazÄ locurile rÄmase libere la toate Ècolile, astfel încât sÄ fie redusÄ acÈiunea pilelor, relaÈiilor, banilor, telefoanelor venite de sus, cum a fost în anii trecuÈi. DacÄ sunt mai mulÈi candidaÈi decât locuri, intrÄ în funcÈiune un set de criterii, generale Èi specifice, de asemeni cunoscute si afiÈate. Nu mai sunt posibile înscrierile multiple Èi aranjamentele pe sub masÄ. Am vrut transparenÈÄ Èi acces echitabil la educaÈie? Atunci de ce ne supÄrÄ când, în sfârÈit, le avem?
Citeste tot articolul si comenteaza pe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu